Pozycjonowanie w mapach Google

W dzisiejszym artykule chciałbym przedstawić 20 najważniejszych czynników mających wpływ na pozycję strony w mapach google. Przedstawię również te czynniki, które mogą wpłynąć negatywnie na pozycje zajmowane przez stronę w mapach.

Już od dłuższego czasu mapki google zostały zintegrowane z naturalnymi wynikami wyszukiwania. Osobiście traktuję je jako naturalny wynik wyszukiwania, wliczając je do tzw top10. Ma to znaczenie przy umowach na pozycjonowanie w opłatą za efekt. Jeśli np. w wynikach wyszukiwania pierwsze 10 miejsc to mapy google to zaliczam je do top10, a cała reszta wyników (mimo, że są to wyniki prezentowane na pierwszej stronie wyszukiwania) istnieją dla mnie jako pozycje niższe. Na liście stron w google maps istnieją również linki bezpośrednie do stron, zatem dlaczego te wyniki miałyby być traktowane inaczej?

Ostatnio dostałem zapytanie od jednego z klientów o to jakie czynniki mają wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania po lokalizacji (google maps).

Wczoraj moja strona była na drugiej pozycji a dzisiaj jest na trzeciej. Dlaczego?

Przy pozycjonowaniu strony w mapach google pod uwagę trzeba wziąć 20 najważniejszych czynników mogących wpłynąć pozytywnie na pozycję strony:

    1. 1. Strona musi być umieszczona w Google My Business pod odpowiednią kategorią. Kategoria koniecznie musi być zgodna z produktem jaki sprzedajemy lub z usługą jaką świadczymy.
    2. 2. Idealnie będzie jeśli fizyczny adres firmy jest dokładnie taki jaki wyszukują użytkownicy. Jeśli np. ktoś poszukuje firmy stolarskiej w Poznaniu to w pierwszej kolejności w wynikach google maps będą oczywiście wyświetlone strony tych firm, których fizyczny adres jest w Poznaniu.
    3. 3. Liczba stron zewnętrznych, na których umieszczony będzie adres Twojej firmy. Na podstawie tego google będzie mogło zweryfikować, że Twoja strona należy do realnej firmy.
    4. 4. Ważne jest by strony, na których opublikowany jest adres Twojej firmy i numer telefonu posiadały duży autorytet. Powinny być to strony zaufane, posiadające jak najwyższy tzw. Trust Rank.
    5. 5. Adres oraz numer telefonu podany we wpisie w mapach google musi być taki sam jak ten opublikowany na stronie firmowej.
    6. 6. Ogólny ranking strony w wynikach wyszukiwania im lepiej ogólnie pozycjonowana jest strona i im lepsze ogólnie pozycje zajmuje tym wyżej będzie rankowana w mapach google.
    7. 7. Ważne jest to by jakość linków do Twojej strony była jak najwyższa. Najlepiej jak linki będą umieszczane na stronach z wysokim wskaźnikiem Page Rank
    8. 8. Istotne jest zweryfikowanie strony w serwisie społecznościowym Google +
    9. 9. W tytule strony powinno być umieszczone chociaż miasto, w którym fizycznie znajduje się Twoja firma.
    10. 10. Im bliżej centrum danego miasta znajduje się firma tym lepiej. Nie znaczy to jednak, że firmy oddalone od centrum miasta nie mają możliwości osiągnięcia wysokich pozycji w google maps.
    11. 11. Wpływ na ranking ma również ogólna liczba recenzji Twojej firmy. Uważam, że jest to jeden z bardziej znaczących czynników.
    12. 12. Wszelkiego rodzaju recenzje na temat Twojej firmy, które są umieszczane na specyficznych stronach pozwalających na recenzowanie usług firm, produktów.
    13. 13. Odpowiednie tytuły na stronie – tytuły najlepiej jakby zawierały nazwy usług jakie świadczy Twoja firma, nazwy produktów jakie sprzedajesz.
    14. 14. Liczba linków ze stron działających na tym samym rynku lokalnym co Twoja firma.
    15. 15. Odległość firmy od miejsca z którego użytkownik dokonał wyszukiwania w google.
    16. 16. Liczba odnośników ze stron związanych ściśle z Twoją branżą.
    17. 17. Zgodność kodu pocztowego z adresem fizycznym firmy.
    18. 18. Na większości podstron na Twojej stronie powinno w tytule być umieszczone miasto, na terenie którego działa Twoja firma.
    19. 19. Liczba recenzji Twojej firmy na stronach zewnętrznych, umożliwiających umieszczanie tego typu recenzji.
    20. 20. Dodanie pliku KML do Google Earth (zagadnienie na osobny artykuł). Moim zdaniem niewielki wpływ na pozycje w mapach google.

To są czynniki mające jak najbardziej pozytywny wpływ na pozycję w google maps. A co takiego może zadziałać negatywnie na pozycje?

Tego należy się wystrzegać:

    1. 1. Fałszywe dane adresowe
    2. 2. Upychanie słów kluczowych w nazwie firmy.
    3. 3. Przyporządkowanie strony do więcej niż 3 kategorii.
    4. 4. Przydzielenie strony do nieodpowiedniej kategorii.
    5. 5. Wiele stron o tym samym lub podobnym adresie oraz tytule.
    6. 6. Niezgodność numerów telefonów. Na stronie firmowej inny numer niż we wpisie w google maps.
    7. 7. Publikowanie innego adresu oraz telefonu na stronach zewnętrznych, na których umieszczane są odnośniki do Twojej firmy.
    8. 8. Wszelkiego rodzaju wirusy na stronie.
    9. 9. Umieszczenie adresu firmy lub telefonu na obrazku zamiast zwyczajnie w kodzie strony. Te dane muszą być umieszczone tylko i wyłącznie w formie tekstowej żeby google mogło je porównać i zweryfikować.
    10. 10. Używanie tego samego numeru telefonu w różnych wpisach w google maps.
    11. 11. Wpisywanie miasta w nazwie kategorii, do której przyporządkowana jest strona w mapkach google.
    12. 12. Brak telefony i nazwy firmy na stronie docelowej.
    13. 13. Źle umiejscowiony marker wskazujący adres firmy na mapie google.
    14. 14. Przyporządkowanie strony do nieodpowiednich kategorii a mapach google.

To jest 14 najważniejszych negatywnych czynników, które mogą spowodować, że strona albo wcale nie będzie pojawiać się w wynikach google maps lub będzie pojawiać się na bardzo niskich pozycjach.

Co jest bardzo ciekawe, jeśli strona otrzyma filtr ręczny za nienaturalne linki, nie dyskwalifikuje to jej przed osiągnięciem wysokiej pozycji w mapach google!

Michał Barełkowski

Właściciel agencji SeoLand, która od 15 lat z sukcesami świadczy usługi związane z SEO i SEM. Pozycjonowanie Stron, Audyty SEO i Kampanie Linków Sponsorowanych.

LinkedIn 

2 responses on “Pozycjonowanie w mapach Google

  1. jerzykowal says:

    Z moich obserwacji odległość od centrum nie ma raczej znaczenia, moja mapka wyświetla się na frazę “kwatery Tatry na 3 miejscu w wyszukiwaniach lokalnych a do Tatr mam w lini prostej 40 km.

  2. Michał Barełkowski says:

    Możesz mieć czasem inne elementy lepiej zoptymalizowane od konkurencji i dlatego wyświetlasz się tak wysoko 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Seoland - Pozycjonowanie stron