Filtr za nienaturalne linki – Minimalizuj ryzyko i zarządzaj linkami

Google coraz bardziej zwraca uwagę na jakość linków prowadzących do strony. Chcielibyśmy przybliżyć temat minimalizacji ryzyka otrzymania filtra za nienaturalne linkowanie oraz pokazać jakie działania należałoby podjąć w celu pozbycia się takiego filtra, gdy już go otrzymamy.

Filtr za nienaturalne linki można otrzymać nawet wtedy gdy do naszej strony linkuje bardzo dużo stron niskiej jakości bez naszej wiedzy. Jeśli nie posiadamy wystarczająco dużej liczby dobrych jakościowo odnośników, wówczas w ten sposób strona, na której pozycjonowaniu się skupiamy może znacząco utracić pozycje w wynikach wyszukiwania.

Praktyki linkowania strony jakich należy unikać

Na pozycjonowanie strony w wynikach organicznych wyszukiwarki wpływ mają nie tylko linki, ale jest to czynnik niezwykle silnie wpływający na pozycję strony. Nie należy jednak skupiać się na tym by zdobywać jak najwięcej odnośników – to funkcjonowało dobrze kiedyś. Obecnie należy skrupulatnie zdobywać dobrej jakości odnośniki z wysokich jakościowo witryn, najlepiej powiążanych tematycznie. Jeśli chcemy ryzykować to możemy stosować szybsze metody, pozwalające osiągnąć szybciej pozytywne rezultaty, ale w dłuższej perspektywnie takie metody nie są wskazane.

Do niebezpiecznych praktyk linkowania jakich należy unikać należą:

  • Duża liczba linków ze stron, których jesteś właścicielem (chodzi tu o sztucznie budowane zaplecze i jego schematyczność)
  • Zdobywanie dużej liczby odnośników z komentarzy na forach internetowych i komentarzy pod wpisami na blogach
  • Kupowanie linków
  • Zdobywanie linków z dużej liczby notek pracowych, artykułów sponsorowanych na blogach, w których będzie zawarty link ze ściśle dopasowanym anchor textem (ściśle dopasowany anchor to taki, który zawiera konkretną frazę, pod którą chcemy by strona była wysoko w wynikach wyszukiwania)
  • Korzystanie z systemów wymiany linków
  • Pozyskiwanie linków niskiej jakości z księg gości i katalogów stron
  • Korzystanie z widgetów, które emitują niedopasowane do treści strony linki
  • Wzajemne linkowanie pomiędzy nie mają związku tematycznego

Nie można powiedzieć, że stosowanie powyższych technik jest całkowicie zabrobione, ale jeśli przesadzimy z którąś metodą może to okazać się bardzo negatywne w skutkach działanie. Jeszcze raz podkreślamy:

LICZY SIĘ JAKOŚĆ LINKÓW A NIE ILOŚĆ.

Jak zarządzać linkami?

W trakcie procesu pozycjonowania odnośników do pozycjonowanej strony może pojawić się nawet kilka tysięcy. Jak nimi zarządzać i mieć pełną kontrolę? Przede wszystkim unikając masowego zdobywania linków. Może się jednak zdarzyć sytuacja, że strona będzie aż tak dobra, że użytkownicy sami będą do niej linkować. Wtedy nie będziemy mieli kontroli nad wszystkimi zdobytymi odnośnikami, ale są specjalne narzędzia, które umożliwiają śledzenie wzrostu link popularity naszej witryny.

Jeśli chcemy przeprowadzić audyt linków prowadzących do naszej witryny, czy to w celach profilaktycznych czy też jak już otrzymamy filtr za nienaturalne linkowanie możemy skorzystać z Google webmaster tools, żeby zebrać informację o lokalizacjach, pod którymi emitowane są linki. Gdy uzyskamy taką informację możemy skorzystać z narzędzi, które oszacują ryzyko poszczególnych linków, do takich narzędzi zaliczamy np. LinkRisk czy też LinkDetox. Poza tym istnieją też takie narzędzia jak Ahrefs czy też MajesticSeo – dzięki wykorzystaniu naj największej ilości danych pozyskanych z różnych źródeł będziemy mieli szeroki pogląd na nasz profil linków. O ile MajesticSeo, Ahrefs oraz Google webmaster tools pozwolą nam zidentyfikować wszystkie linki, o tyle LinkDetox czy LinkRisk umożliwią zdefiniowanie linków, które powinniśmy usunąć.

Usuwanie linków

Tu dochodzimy do najbardziej mozolnej pracy czyli usuwania poszczególnych linków, które są słabej jakości i nie wyglądają naturalnie. Należy przede wszystkim pogrupować linki jakich chcemy się pozbyć. Następnie jeśli np. linki pochodzą ze słabych jakościowo katalogów stron i do tego mają przeoptymalizowane anchor texty wówczas musimy zalogować się do każdego z katalogów (jeśli jest taka możliwość) i ręcznie usunąć wpisy. Jeśli nie możemy tego zrobić sami, powinniśmy napisać do administratora katalogu. Jeśli zlokalizowaliśmy strony, gdzie z niewiadomych przyczyn znajduje się odnośnik do naszej strony wówczas musimy skontaktować się z właścicielem domeny, podać mu podstronę, na której emitowany jest linki i poprosić o usunięcie.

Usuwanie linków to żmudna, mozolna i długotrwała praca, ale warto poświęcić ten czas jeśli zależy nam na przywróceniu odpowiednio wysokich poizycji strony w wynikach wyszukiwania. A co jeśli nie uda nam się usunąć wszystkich złych linków? Wtedy korzystamy z narzędzia Disavow Tools, do którego wgrywamy plik zawierający lokalizacje, gdzie emitowane są linki do naszej witryny, ale nie możemy się ich pozbyć. Po wgraniu pliku przez Disavow Tools linki zaczną być ignorowane (oczywiście trochę to potrwa zanim Google to przetworzy). Na końcu możemy złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie witryny i obserwować czy w ciągu 2-3 miesięcy strona będzie bardziej widoczna w wyszukiwarce.

Michał Barełkowski

Właściciel agencji SeoLand, która od 15 lat z sukcesami świadczy usługi związane z SEO i SEM. Pozycjonowanie Stron, Audyty SEO i Kampanie Linków Sponsorowanych.

LinkedIn 

2 responses on “Filtr za nienaturalne linki – Minimalizuj ryzyko i zarządzaj linkami

  1. Nie opierałbym się na LinkRisk i LinkDetox najlepiej wszystko samemu przeglądać. A po zgłoszeniu ponownego rozpatrzenia witryny czeka się na odpowiedz 7-14 dni nie 2-3 miesiące 😉 Czasami po zdjęciu filtra pozycję idą w górę po paru dniach a czasami dłużej na to trzeba czekać.

  2. Zgadza się, obecnie jest to kwestia 7-14 dni 🙂 Z powrotami na pozycje po wyjściu z filtra jest różnie, czasem można czekać i czekać i się nie do czekać. Trzeba linkować 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Seoland - Pozycjonowanie stron