23 04 2013
Kategoria:
Blog
Komentarze: 1

Jak wyjść z pingwina?

W kwietniu 2012 roku Google wdrożyło jedną z największych zmian algorytmicznych w swojej historii, która została nazwana jako Google Penguin Update (Pingwin). Update ten miał na celu oczywiście walkę ze spamem –  pozycje stron, uznanych na podstawie algorytmu za spam zostały znacząco obniżone. Minął już rok od kiedy ta duża zmiana, mająca wpływ na pozycjonowanie stron została wprowadzona, a wiele domen, które wtedy ucierpiało nie powróciło jeszcze na pozycje sprzed Pingwina.

Oto przepis na to jak wyjść z pingwina i przywrócić stronie dawne pozycje w wynikach wyszukiwania

Barry Schwartz, jeden z najlepszych specjalistów seo, redaktor znanego serwisu piszącego na temat zmian w wyszukiwarkach internetowych przeprowadził w maju 2012 roku badanie pytając swoich czytelników jak wielu z nich ucierpiało w wyniku Google Penguin Update. Na tysiąc osób, które odpowiedziały na to pytanie ponad 65% z nich przyznało, że ich strony ucierpiały w wyniku tej aktualizacji algorytmu. Na początku tego roku Barry Schwartz zadał pytanie ilu osobom udało się wyjść z tego filtra – ponad 90% odpowiedziało, że do tej pory nie udało im się usunąć kary nałożonej przez google. Wniosek z tego jest taki, że bardzo trudno jest wyjść z pingwina.

Mowa o pełnym wyjściu z nałożonego filtra, wiele jest osób, które uratowało częściowo swoje strony, jednak generowany na nich ruch pochodzący z naturalnych wyników wyszukiwania będący rezultatem pozycjonowania strony nie jest już tak duży jak było przed pingwinem.

Dwa dni po tym jak jedna z amerykańskich agencji seo zaczęła się przyglądać stronie swojego klienta Google przesłało informację poprzez Google Search Console, że na stronę nałożony został filtr za tzw. “nienaturalne linkowanie” – ruch na stronie spadł o ponad 60%. Pozycje w wynikach wyszukiwania spadły drastycznie – nawet na brandowe frazy strona nie była rankowana na wysokich pozycjach. Był to ogromny cios dla firmy, której ruch na witrynie w niemal 70% był generowany właśnie przez frazy brandowe.

spadek ruchu po pingwinie

fot.www.receptional.com

Po głębszej analizie okazało się, że poza filtrem nałożonym ręcznie za nienaturalne linki również nałożona została kara algorytmiczna po wdrożeniu przez google pingwina.

Agencja wytyczyła sobie cele:

  • Zapewnić stronie alternatywne źródło ruchu, które uzupełni straty jakie nastąpiły w wyniku spadku pozycji strony w naturalnych wynikach wyszukiwania
  • Odzyskać wcześniejsze pozycje w wyszukiwarce jak najszybciej to możliwe

Plan działania:

  • Utworzyć kampanię linków sponsorowanych skupiającą się na frazach brandowych – aby uzupełnić straty ruchu wynikające z tego, że strona przestała być wyświetlana wysoko w wynikach organicznych na frazy brandowe
  • Zbudować nową stronę, na nowej domenie i prowadzić dla niej kampanię seo w oparciu tylko i wyłącznie o techniki “white hat”
  • Przeanalizować obecny profil linków dla strony która ucierpiała w wyniku pingwina

Analiza linków

Analizę linków przeprowadzono wykorzystując w tym celu narzędzie Majestic SEO. W wyniku analizy zauważono, że frazy brandowe ucierpiały w wyniku tzw. “negative seo” – polega to na tym, że konkurencja linkuje do nas korzystając z zabronionych przez google technik. Taki sposób pozycjonowania często kończy się właśnie nałożeniem filtra i jednoczesnym obniżeniem pozycji strony. W tym przypadku wykryto strony, na których emitowane były ukryte za pomocą styli CSS linki z pewnym specyficznym anchor textem, który roboty wyszukiwarki traktują jako spam. Po skontaktowaniu się z właścicielami stron i wycofaniu linków złożona została prośba do Google o ponowne rozpatrzenie strony – prośba została odrzucona.

Przystąpiono do dalszej analizy. Wykryte zostały strony, które emitowały płatne linki, wśród tych linków były również takie skierowane do domeny, która ucierpiała po wdrożeniu pingwina. Inne domeny linkowane z tych stron, które emitowały płatne linki również jak się okazało nie były rankowane wysoko – były one jednak na wysokich pozycjach pod frazami brandowymi co prowadziło do wniosku, że płatne linki nie mają wpływu na filtr na frazy brandowe. Potwierdziło to przypuszczenia, że nałożone są dwie kary.

Głównym celem updatu Google pod nazwą pingwin jest poprawienie jakości wyników wyszukiwania. Strony posiadające nienaturalny profil linków zostały ukarane, a ich pozycje w wynikach wyszukiwania obniżone. Należało zatem przejrzeć wszystkie linki prowadzące do ukaranej domeny. Do sprawdzenia było przeszło trzydzieści tysięcy linków. Po przeprowadzeniu ręcznej analizy wysłana została druga prośba do Google o ponowne rozpatrzenie witryny. Tym razem zawierała ona dokumentację:

    • Wszystkie znalezione linki prowadzące do domeny – skategoryzowane ze względu na typ i jakość
    • Linki do usunięcia
    • Linki jakie udało się usunąć po kontakcie z właścicielami domen linkujących
    • Linki, których nie udało się usunąć, chociaż powinny być usunięte (zwrócona się z prośbą o ignorowanie tych linków przez google)
    • Listę płatnych bannerów i linków, których webmasterzy nie oznaczyli jako “no follow”

Niestety i tak prośba została odrzucona.

W między czasie Matt Cutts ogłosił, że udostępnione zostało narzędzie Disavow Tool, które umożliwia usunięcie niechcianych linków poprzez Webmaster Tools. Zatem przy wykorzystaniu tego narzędzia przesłana została do Google lista linków, które mają być usunięte. Ponad sześć tygodniu trwało zanim Google usunęło wszystkie przesłane do usunięcia linki. Osiągnięto pierwszy sukces – filtr na frazy brandowe został usunięty.

Należy jednak podreślić, że korzystać z narzędzia Disavow Tool należy ostrożnie – usunięcie za jednym razem wszystkich linków może spowodować, że strona już nie wróci na swoje dawne pozycje. Linki należy najlepiej usuwać stopniowo, obserwując jak znikają w Webmaster Tools.

Po wielu miesiącach pracy nad wyjściem z pingwina i pozbyciem się manualnej kary za nienaturalne linki strona powróciła w rankingu na najwyższe pozycje.

wzrost ruchu po wyjściu z pingwina

fot.www.receptional.com

Analizy przeprowadzone w czasie pracy nad stroną pozwoliły na wyeliminowanie złych linków, sprawdzenie profilu linków ich różnorodności – dzięki czemu wdrożono strategie zdobywania linków lepszej jakości o większym zróżnicowaniu. Po zdjęciu obu kar strona zanotowała ponad 45 procentowy wzrost ruchu organicznego zajmując jeszcze wyższe pozycje niż miała przed nałożeniem obu kar.

Uwaga

Jest to recepta na to jak wyjść z pingwina, ale należy pamiętać o tym, że każda strona jest inna i każde działanie musi być podjęte po wcześniejsze dogłębnej analizie za pomocą dostępnych narzędzi seo.

Michał Barełkowski

Właściciel agencji SeoLand, która od 9 lat z sukcesami świadczy usługi związane z SEO i SEM. Pozycjonowanie Stron, Audyty SEO i Kampanie Linków Sponsorowanych.

Google+ 

One response on “Jak wyjść z pingwina?

  1. Robert says:

    Najlepszym sposobem na wychodzenie z pingwina jest nigdy tam nie wchodzić 🙂

Napisz komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *