Jak dodać stronę do Google? 10 działających sposobów indeksowania

Jeśli Google nie indeksuje Twojej witryny, jesteś prawie niewidoczny. Twój biznes nie funkcjonuje poprawnie – nie dostajesz zapytań od klientów. Na Twojej stronie nie jest generowany ruch organiczny. To wszystko dlatego ponieważ Twoja domena nie została dodana do indeksu wyszukiwarki google. Jak to zrobić?

Przedstawię 10 sposobów na to jak szybko i skutecznie zaindeksować stronę aby mogła ona zacząć generować leady. Dodawanie strony do google nie jest trudne. Przejdźmy od razu do konkretów.

Czego dowiesz się w tym artykule?

Ten artykuł uczy, jak rozwiązać każdy z tych trzech problemów:

  • Cała witryna nie jest indeksowana
  • Niektóre strony są indeksowane, a inne nie
  • Twoje nowo opublikowane artykuły, podstrony nie są wystarczająco szybko indeksowane

Co to jest crawling?

Google odkrywa nowe strony internetowe, indeksując (crawlując) sieć, a następnie dodaje te strony do swojego indeksu. Robi to za pomocą robotów (spiderów) o nazwie potocznej: Googlebot. To ile trwa indeksowanie strony zależy od wielu czynników.

Zdefiniujmy kilka kluczowych pojęć. 

  • Crawling – proces śledzenia hiperłączy w Internecie w celu odkrywania nowych treści
  • Indexing – indeksowanie: proces przechowywania każdej strony internetowej w ogromnej bazie danych
  • Web spider / Googlebot  – oprogramowanie zaprojektowane do przeprowadzenia procesu crawlingu na dużą skalę

Szczegóły na temat procesu indeksacji, crawlowania i ogólnego działania wyszukiwarki google:

Gdy coś wyszukujesz w Google, prosisz wyszukiwarkę o wyświetlenie wszystkich odpowiednich do Twojego zapytania stron. Ponieważ często są to miliony stron pasujących do zapytania, algorytm Google dokłada wszelkich starań, aby posortować strony, w ten sposób aby użytkownik najpierw zobaczył najlepsze i najbardziej trafne wyniki. Punktem krytycznym, na który należy zwrócić uwagę jest fakt, że indeksowanie i ustalanie rankingu witryn to dwie różne rzeczy.

 Jak sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google?

Ta liczba pokazuje w przybliżeniu, ile podstron w danej domenie Google zaindeksował.

Jeśli chcesz sprawdzić status indeksu określonego adresu URL, użyj tego samego operatora.

Żadne wyniki nie zostaną wyświetlone, jeśli strona nie jest zaindeksowana.

Teraz warto zauważyć, że jeśli dodałeś swoją stronę do Google Search Console możesz użyć specjalnego raportu, aby uzyskać dokładniejszy wgląd w stan indeksu swojej witryny.

Wystarczy wejść na:

Google Search Console> Indeks > Stan

Warto zwrócić uwagę na liczbę podstron prawidłowych i z ostrzeżeniami

Jeśli te dwie liczby nie są równe zeru, Google indeksuje przynajmniej niektóre podstrony w witrynie. Jeśli nie, masz poważny problem, ponieważ żadna z Twoich podstron nie jest indeksowana. 

Nie dodałeś domeny do Google Search Console? Dodaj ją teraz. To nic nie kosztuje. Każdy, kto prowadzi witrynę i dba o ruch z Google, powinien korzystać z Google Search Console. Jest to doskonałe narzędzie do analizy ruchu organicznego na domenie.

Możesz również użyć Search Console, aby sprawdzić, czy konkretna podstrona jest indeksowana. Aby to zrobić, wklej adres URL do narzędzia do sprawdzania adresów. Jeśli strona jest zaindeksowana, dostaniesz odpowiedź „URL jest w Google”. Jeśli strona nie jest zaindeksowana, otrzymasz odpowiedź „URL nie jest w Google”.

Dodanie strony lub adresu url w Google Search Console

Stwierdzono, że Twoja witryna lub podstrona nie są indeksowane w Google? Spróbuj dodać ją do wyszukiwarki w ten sposób:

  • Przejdź do Google Search Console
  • Przejdź do narzędzia do sprawdzania adresów URL
  • Wklej adres URL, który chcesz indeksować, do paska wyszukiwarki
  • Poczekaj, aż Google sprawdzi adres URL
  • Kliknij przycisk „Zażądaj indeksowania”

Ten proces jest dobrą praktyką, gdy publikujesz nowy post lub stronę. Skutecznie informujesz w ten sposób wyszukiwarkę Google, że dodałeś coś nowego do swojej witryny i że powinni się temu przyjrzeć. To jest najlepsze metoda na dodanie strony lub konkretnego adresu url do indeksu google.

10 sposobów na ułatwienie indeksacji strony

Jednak zażądanie indeksowania prawdopodobnie nie rozwiąże podstawowych problemów uniemożliwiających Google indeksowanie starych podstron. Jeśli tak jest, postępuj zgodnie z poniższą listą aby zdiagnozować i rozwiązać problem.

Jak ułatwić google zaindeksowanie strony? Oto 10 działających sposobów:

  • Usuń bloki indeksowania w pliku robots.txt
  • Usuń błędny noindex
  • Dołącz stronę do mapy witryny
  • Usuń błędny canonical
  • Sprawdź, czy strona nie jest osierocona
  • Napraw linki wewnętrzne nofollow
  • Dodaj linki wewnętrzne z dobrych podstron
  • Upewnij się, że strona jest cenna i niepowtarzalna
  • Usuń strony niskiej jakości (aby zoptymalizować „budżet indeksowania”)
  • Buduj wysokiej jakości linki zwrotne

Usuń blokowanie indeksowania w pliku robots.txt

Czy Google nie indeksuje całej witryny? Przyczyną może być blokowanie indeksowania w pliku o nazwie robots.txt.

Aby sprawdzić ten problem przejdź do adresu twojadomena.pl/robots.txt i poszukaj jednego z tych dwóch fragmentów kodu:

User-agent: Googlebot
Disallow: /

User-agent: *
Disallow: /

 

Oba informują Googlebota, że ​​nie ma on crawlować żadnej podstrony w Twojej witrynie. Aby rozwiązać ten problem, usuń je. Blokada indeksowania w robots.txt może być przyczyną tego, że Google nie indeksuje pojedynczej podstrony.

Aby sprawdzić, czy tak jest, wklej adres URL w narzędziu sprawdzania adresów URL w Google Search Console.

Kliknij blok Stan, aby wyświetlić więcej szczegółów, a następnie poszukaj:

„Czy indeksowanie jest dozwolone? Nie: błąd zablokowany przez robots.txt ”.

Oznacza to, że podstrona jest zablokowana w robots.txt. Jeśli tak jest, sprawdź ponownie plik robots.txt pod kątem reguł „zakazanych” odnoszących się do podstrony lub powiązanej podsekcji.

User-agent: *
Disallow: /ciekawa-strona.html

Powyższa reguła w pliku robots.txt  blokuje przed indeksowaniem konkretną podstronę. Należy ją usunąć

Usuń błędny noindex

Google nie indeksuje stron, jeśli mu tego zabronisz. Jest to przydatne do zachowania prywatności niektórych stron internetowych, ale także np. do optymalizacji crawl budget – budżet indeksowania.

Można to zrobić na dwa sposoby:

Użycie meta tagów – Strony z jednym z tych tagów meta w sekcji <head> nie będą indeksowane przez Google:

<meta name=”robots” content=”noindex”>
<meta name=”googlebot” content=”noindex”> 

Jest to tag meta robotów, który informuje wyszukiwarki, czy mogą lub nie mogą indeksować strony. Do znalezienie wszystkich podstron z meta tagiem noindex można wykorzystać takie narzędzia jak np. Screaming Frog, Sitebulb czy Ahrefs.

X-Robots-Tag – Crawlery respektują także nagłówek odpowiedzi X-Robots-Tag HTTP. Możesz to zaimplementować za pomocą języka skryptowego po stronie serwera, takiego jak PHP, lub w pliku .htaccess, lub zmieniając konfigurację serwera. Narzędzie do sprawdzania adresów URL w Search Console informuje, czy Google nie ma możliwości crawlingu strony z powodu tego nagłówka. Po prostu wprowadź adres URL, a następnie wyszukaj:

„Czy indeksowanie jest dozwolone? Nie: „noindex” wykryty w nagłówku http „X‐Robots‐Tag”

Dodaj podstronę do mapy witryny

Mapa witryny informuje Google, które podstrony w Twojej witrynie są ważne, a które nie. Może również dać pewne wskazówki, jak często powinny być ponownie crawlowane.

Google powinien być w stanie znaleźć strony w Twojej witrynie niezależnie od tego, czy znajdują się one w Twojej mapie witryny, ale nadal jest dobrą praktyką ich dołączanie.

Aby sprawdzić, czy strona znajduje się w mapie witryny, użyj narzędzia sprawdzania adresów URL w Search Console. Jeśli widzisz błąd: „URL nie jest w Google” i „Mapa witryny: nie dotyczy” to dana podstrona nie znajduje się w Twojej mapie witryny, ani nie jest indeksowana.

Usuń błędny canonical

Adres kanoniczny informuje Google, która wersja jest preferowana. Wygląda to mniej więcej tak:

<link rel=”canonical” href=”/podstrona.html/”> 

Większość stron nie ma żadnego adresu kanonicznego.

To informuje Google, że sama strona jest preferowaną i prawdopodobnie jedyną wersją. Innymi słowy, chcesz, aby ta strona była indeksowana. Ale jeśli Twoja strona ma błędny canonical, może  poinformować Google o preferowanej wersji tej strony, która nie istnieje.

W takim przypadku Twoja strona nie zostanie zaindeksowana. Aby sprawdzić canonical, użyj narzędzia do sprawdzania adresów URL Google. Zobaczysz ostrzeżenie: „Strona zastępcza z canonical tag” jeśli canonical wskazuje na inną stronę. Jeśli tak nie powinno być i chcesz zaindeksować stronę, usuń adres kanoniczny.

WAŻNE Używanie adresów kanonicznych nie zawsze jest złe. Większość stron z tymi tagami będzie miała je z jakiegoś powodu. Jeśli widzisz, że Twoja strona ma ustawiony preferowany adres kanoniczny. Jeśli jest to rzeczywiście preferowana wersja strony i nie ma potrzeby indeksowania strony, o której mowa, adres kanoniczny powinien pozostać.

Sprawdź, czy strona nie jest tzw. Orphan page

Orphan pages = Osierocone strony to podstrony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne. Ponieważ Google odkrywa nowe treści poprzez crawling sieci, nie może wykryć osieroconych stron w tym procesie – ponieważ nie trafi na nie poprzez linki wewnętrzne.

Użytkownicy witryny również nie będą mogli ich znaleźć. Aby sprawdzić, czy nie ma w Twojej domenie osieroconych stron możesz posłużyć się narzędziem Screaming Frog albo Sitebulb, które sprawdzają się doskonale do tego typu zadań. Pokazuje wszystkie strony, które można indeksować i są obecne w Twojej mapie witryny, ale nie ma wewnętrznych linków do nich wskazujących.

Napraw linki wewnętrzne nofollow

Linki Nofollow to linki z tagiem rel=”nofollow”. Zapobiegają przeniesieniu PageRank do docelowego adresu URL. Google również nie indeksuje linków nofollow.

Oto, co Google mówi na ten temat:

Zasadniczo korzystanie z nofollow powoduje, że usuwamy docelowe linki z naszego ogólnego wykresu w sieci. Strony docelowe mogą jednak nadal pojawiać się w naszym indeksie, jeśli inne witryny zawierają do nich linki bez użycia nofollow lub jeśli adresy URL są przesyłane do Google w mapie witryny. W skrócie, upewnij się, że wszystkie wewnętrzne linki do stron indeksowanych są oznaczone jako follow – czyli nie posiadają tagu rel=”nofollow”.

Dodaj linki wewnętrzne z dobrych podstron

Google odkrywa nowe treści, przeprowadzając crawling witryny. Jeśli zaniedbujesz wewnętrzne linkowanie do danej podstrony, może się okazać, że robot gogle nie jest w stanie jej znaleźć.

Jednym z łatwych rozwiązań tego problemu jest dodanie wewnętrznych linków do konkretnej podstrony. Możesz to zrobić z dowolnej innej strony internetowej, którą Google może indeksować i wykonać jej crawling. Jeśli jednak chcesz, aby Google indeksował stronę tak szybko, jak to możliwe, warto to zrobić umieszczając link wewnętrzny na dobrej – czytaj. mocnej podstronie. Czemu?

Ponieważ Google prawdopodobnie przeszuka takie strony szybciej niż mniej ważne strony. Mocna podstrona, na której warto umieścić linki wewnętrzne to taka, która jest dobrze podlinkowana zewnętrznie. Takie strony można łatwo zidentyfikować np. w raportach z Ahrefs – Best by links.

Raport ten zawiera listę podstron w obrębie domeny, które są najsilniej podlinkowane zewnętrznie. Następnie Google zobaczy i prześledzi ten link przy następnym przeszukiwaniu strony.

PRO TIP Wklej podstronę, z której dodano link wewnętrzny, do narzędzia sprawdzania adresów URL Google. Naciśnij przycisk „Zażądaj indeksowania”, aby poinformować Google, że coś na stronie uległo zmianie i że roboty gogle powinny jak najszybciej ponownie ją przeszukać. Może to przyspieszyć proces odkrywania nowego wewnętrznego linka, a tym samym strony, którą chcesz indeksować. 

Upewnij się, że a podstronie jest unikalny i wartościowy content

Google raczej nie indeksuje stron niskiej jakości, ponieważ nie mają one wartości dla użytkowników. Oto, co John Mueller z Google powiedział o indeksowaniu w 2018 r .:

aby Google indeksował Twoją witrynę lub stronę, musi ona być „niesamowita i inspirująca”

Jeśli wykluczyłeś problemy techniczne związane z brakiem indeksowania, przyczyną może być brak wartości danej podstrony. Z tego powodu warto zajrzeć na stronę świeżym spojrzeniem zadać sobie pytania:

Czy ta podstrona jest naprawdę wartościowa? Czy użytkownik znajdzie ciekawy i unikalny content na tej stronie, jeśli kliknie na nią z wyników wyszukiwania?

Jeśli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań jest nie, musisz poprawić swoje treści. Sprawdź wszelkie nieindeksowane strony pod kątem problemów z jakością. Popraw w razie potrzeby, a następnie zażądaj ponownego indeksowania w Google Search Console. Powinieneś również dążyć do rozwiązania problemów z duplikatami treści.

Google raczej nie indeksuje duplikatów lub prawie duplikatów stron.

Usuń strony niskiej jakości – optymalizacja crawl budget

Posiadanie zbyt wielu stron niskiej jakości na Twojej stronie wpływa niekorzystnie na crawl budget.

Oto, co Google mówi w tej sprawie:

Marnowanie zasobów serwera poprzez posiadanie stron niskiej jakości, spowoduje usunięcie aktywności indeksowania ze stron, które faktycznie mają wartość, co może spowodować znaczne opóźnienie w odkrywaniu wartościowej treści w witrynie.

Google twierdzi, że crawl budget nie jest czymś, o co większość wydawców musi się martwić, a jeśli witryna ma mniej niż kilka tysięcy adresów URL, przez większość czasu będzie skutecznie indeksowana. Mimo to usuwanie stron o niskiej jakości z Twojej witryny nigdy nie jest złe. Może to mieć tylko pozytywny wpływ na budżet indeksowania.

Im więcej linków wysokiej jakości prowadzących do witryny tym lepiej

Linki zwrotne informują Google, że strona internetowa jest ważna. W końcu, jeśli ktoś do niej linkuje, to musi posiadać ona pewną wartość. Są to strony, które Google chce zaindeksować. Google nie indeksuje tylko stron internetowych za pomocą linków zwrotnych.

Istnieje wiele (miliardy) zindeksowanych stron, które nie posiadają linków. Ponieważ jednak Google traktuje strony z linkami o wysokiej jakości jako ważniejsze, indeksuje je również szybciej i częściej je odwiedza i ponownie indeksuje – ta sama witryna nie posiadająca kilku dobrych linków będzie indeksowana i crawlowana rzadziej niż gdyby dodać do niej te kilka mocnych dobrych jakościowo odnośników.

Indeksowanie ≠ ranking

Zaindeksowanie strony internetowej w Google nie jest równoznaczne z rankingami lub ruchem. To dwie różne rzeczy.

Indeksowanie oznacza, że ​​Google wie o Twojej witrynie. Nie oznacza to, że będzie ją uwzględniać pod istotnymi i wartościowymi zapytaniami wpisywanymi do wyszukiwarki przez potencjalnych klientów.

W tym miejscu pojawia się SEO – optymalizacja stron internetowych do rankowania stron pod konkretnymi zapytaniami. W Polsce powszechnie znane pod nazwą pozycjonowanie stron internetowych. Krótko mówiąc, SEO obejmuje:

  • Research słów kluczowych i szukanie zapytań często wpisywanych przez potencjalnych klientów
  • Tworzenie treści wokół tych tematów
  • Optymalizacje stron dla danych słów kluczowych
  • Budowanie linków zwrotnych

Podsumowanie

Można powiedzieć, że istnieją tylko dwa możliwe powody, dla których Google nie indeksuje Twojej strony internetowej:

  • Problemy techniczne utrudniają robotom google indeksację
  • Strona jest odbierana jako pozbawiona wartościowej treści – takie strony są niechętnie lub wcale nie są indeksowane przez Google.

Wiele witryn boryka się z oboma problemami i nie są dlatego indeksowane.  Powiedziałbym jednak, że problemy techniczne są znacznie bardziej powszechne. Problemy techniczne mogą również prowadzić do automatycznego generowania treści o niskiej jakości.

Stosując opisane w tym artykule 10 metod pomoże wyszukiwarce Google zaindeskować Twoją stronę. Jest to też recepta na to jak dodać do google podstrony, na których Ci zależy…..powinno to zadziałać przynajmniej w 9 na 10 przypadków 😉

Źródło: https://ahrefs.com/blog/google-index/     

Michał Barełkowski

Właściciel agencji SeoLand, która od 10 lat z sukcesami świadczy usługi związane z SEO i SEM. Pozycjonowanie Stron, Audyty SEO i Kampanie Linków Sponsorowanych.

LinkedIn 

Napisz komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Seoland - Pozycjonowanie stron