5 sprawdzonych sposobów na poprawienie pozycji w Google

Pozycjonowanie strony to proces złożony, wymagający cierpliwości i w niektórych przypadkach tysięcy złotych inwestycji zanim uzyska się pożądany efekt. Aby poprawić pozycję strony w google trzeba zwrócić uwagę na kilka najważniejszych kwestii. W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy przedstawić 5 sprawdzonych sposobów na podniesienie pozycji w wyszukiwarce google.

Wiele firm chce zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce, ale nie wie jak to zrobić. Wiele firm szuka skrótów, które umożliwią uzyskanie szybkiego efektu. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że SEO to raczej długoterminowe działania i nie da się uzyskać szybkich efektów.

Jak długo trzeba czekać na poprawę pozycji strony?

Odpowiedź może być tylko jedna: to zależy

Przede wszystkim od branży, od konkurencji od budżetu jakim dysponujemy, od naszych umiejętności. Dlatego powinniśmy się skoncentrować na tym co możemy zrobić by ten proces przyspieszyć zamiast go spowalniać.

Ciągła praca nad stroną jest kluczowa

Podczas jednego z ostatnich Hangoutów przeprowadzonych przez Google Webmaster Central pojawiło się pytanie jak długo trzeba czekać na widoczne efekty pozycjonowania.

John Mueller odpowiedział, że „zabiera to trochę czasu”. Głównie dlatego, że algorytm wyszukiwarki musi „przeliczyć” całą stronę po wprowadzeniu na niej zmian.

W wyniku tego, że na pozycję strony wpływa wiele czynników nie ma co liczyć na szybkie podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Mueller potwierdził także, że nawet jeśli dokonasz naprawdę sporych zmian na stronie – w tym zmiana projektu graficznego czy zmiana funkcjonalności – przeliczenie tego wszystkiego przez google może zająć kilka miesięcy czy nawet rok. Stwierdził on również, że nie powinniśmy po wprowadzeniu zmian tylko czekać i patrzeć jak pozycje i widoczność strony rośnie ale wprowadzać ciągle zmiany. Skuteczne SEO to ciągła, nieprzerwana praca nad stroną.

Ciągłe zmiany na stronie są również ważne ponieważ mogą one mieć pozytywny wpływ na indeksowanie strony i jej widoczność dla robotów wyszukiwarki. Adresy podstron o niskiej jakości będą odwiedzane przez roboty rzadziej niż ten nad którymi bez przerwy się pracuje – co może też mieć wpływ na przeliczenie przez algorytm całej strony.

Nie powinniśmy oczywiście usuwać stron rzadziej odwiedzanych przez roboty wyszukiwarki ponieważ część z nich może rankować na całkiem dobre frazy generujące na stronie ruch.

Ile czasu musi minąć by być w TOP10 google?

Case zaprezentowany przez Ahrefs pokazał sporo interesujących informacji na ten temat.

Uogólniając – domeny które rankują w top10 mają więcej niż 2 lata. Średni wiek domen z top1 to niemal 3 lata. Zaledwie 22% stron rankujących w top10 to domeny z mniej niż 1 roczną historią.

W raporcie udostępnionym przez Ahrefs zaledwie około 6% stron widocznych w top10 pojawiło się się tam w ciągu jednego roku.

Z tych 6% stron większość z nich pojawiła się w top10 w ciągu 2 do 6 miesięcy.

Około 94% stron w tym raporcie nie osiągnęła top10 w ciągu roku!

Jak więc widać osiągnięcie top10 w ciągu mniej niż 1 roku wymaga bardzo dużo ciężkiej pracy I umiejętności…czasem też odrobiny szczęścia.

Chcesz być wyżej w google? Chcesz coś zrobić by przyspieszyć cały ten proces?

Oto 5 sprawdzonych metod

1. Zacznij od strony technicznej

Nieprzemyślana struktura strony może położyć na łopatki nawet najlepiej zaplanowaną przez agencję seo kampanię promocyjną w google. Jeśli Twoja strona będzie trudna w nawigacji, użytkownicy będą się czuć na niej zagubieni a roboty wyszukiwarki będą zdezorientowane – widoczność strony na tym ucierpi.

Pomyśl na początku o użyteczności strony – szczególnie weź pod uwagę wersję strony na urządzenia mobilne.

Wykonaj techniczny audyt seo i sprawdź czy nie masz czasem na stronie do czynienia z duplikacją treści w obrębie domeny. Podstawowym błędem jest brak przekierowań na jeden adres i duplikowanie treści w takich adresach jak:

http://www.domena.pl
http://domena.pl
https://domena.pl
https://www.domena.pl
http://www.domena.pl/index.html

Koniecznie muszą być zastosowane odpowiednie przekierowania w .htaccess by uniknąć wewnętrznej duplikacji treści. Do sprawdzenia wewnętrznej duplikacji możesz użyć narzędzia: siteliner.com

2. Zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne

Szczególnie istotne ze względu na niedawne wdrożenie mobile-first indexTwoja strona musi przejść pozytywnie test na urządzenia mobilne

W jakim celu istnieje Twoja strona internetowa?

Musisz sobie zadać to pytanie i wyznaczyć konkretne cele jakie mają osiągać użytkownicy odwiedzający Twoją witrynę – strona powinna być tak zaprojektowana by nie mieli oni problemów z osiągnięciem celów. Weź pod uwagę również realizację celów na urządzeniach mobilnych!

Już w lipcu google będzie brało pod uwagę prędkość ładowania się strony jako czynnik rankingowy na urządzeniach mobilnych. Czas ładowania się strony to bardzo znaczący czynnik rankingowy jeśli chodzi o urządzenia mobilne. Dlatego też…….

3. Zoptymalizuj prędkość ładowania strony

Musisz ciągle obserwować prędkość ładowania się strony, zarówno na urządzeniach mobilnych jak i na desktop. Najlepiej używać PageSpeed do sprawdzania. Jak możesz poprawić prędkość ładowania się strony? Oto najczęstsze powody dla których Twoja strona ładuje się zbyt wolno:

  • zbyt duży rozmiar obrazków na stronie – użyj programu do edycji zdjęć – lub np. kompresora online aby uzyskać zdjęcia o mniejszym rozmiarze. Upewnij się, że rozdzielczość zdjęcia jest dopasowana do tego co będzie prezentowane na stronie – nie wgrywaj niepotrzebnie zdjęć o wysokiej rozdzielczości skoro na stronie będziesz i tak prezentował je w mniejszej rozdzielczości
  • brak włączonego cashowania w przeglądarce (Browser Caching) – w momencie gdy przeglądarka ładuje stronę, pobieranych jest bardzo wiele źródeł. W momencie kiedy cashowanie jest włączone – wszystkie te pliki przechowywane są lokalnie na komputerze użytkownika. W ten sposób kiedy użytkownik przechodzi do innej podstrony w obrębie domeny – wcześniej pobrane źródła nie są ponownie pobierane tylko ładują się z komputera. Najprostszą metodą na wprowadzenie cashowania jest zastosowanie odpowiednich reguł w .htaccess np.

<IfModule mod_expires.c>
ExpiresActive On
ExpiresByType image/jpg “access 1 year”
ExpiresByType image/jpeg “access 1 year”
ExpiresByType image/gif “access 1 year”
ExpiresByType image/png “access 1 year”
ExpiresByType text/css “access 1 month”
ExpiresByType text/html “access 1 month”
ExpiresByType application/pdf “access 1 month”
ExpiresByType text/x-javascript “access 1 month”
ExpiresByType application/x-shockwave-flash “access 1 month”
ExpiresByType image/x-icon “access 1 year”
ExpiresDefault “access 1 month”
</IfModule>

Jeśli masz stronę opartą na WordPress możesz wykorzystać specjalne wtyczki. Np. W3 Total Cache.

  • Zbyt duże skrypty js/css – upewnij się, że ładowane są tylko te skrypty, które naprawdę są wymagane na stronie – bardzo często np. w przypadku stron opartych na WordPress – ładowane są skrypty niepotrzebne. Można wyłączyć ich ładowanie za pomocą specjalnej wtyczki, o której napiszemy w kolejnym wpisie. Możesz skorzystać z opcji „minify” (opcja oferowana przez większość wtyczek WordPress do optymalizacji prędkości ładowania się strony), warto też połączyć wiele skryptów js/css w jeden. W ten sposób za pomocą jednego wywołania załadowane będą wszystkie niezbędne skrypty.

4. Popracuj na linkami

Bardzo ważne są zarówno linki wewnętrzne na stronie jak i zewnętrzne odnośniki – oba rodzaje linków mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony www.

Napraw tzw. „broken links” – Uruchom np. W3C LINK CHECKER i sprawdź czy na stronie nie występują błędy 404

Sprawdź czy do strony nie prowadzi zbyt dużo linków „exact match” – nadużywanie tego typu linkowania (w przypadku linków zewnętrznych) może prowadzić do obniżenia pozycji w wyszukiwarce. Tego typu linki można z większą swobodą używać w linkowaniu wewnętrznym i są one niezwykle istotne.

Przeczytaj więcej w naszym artykule: Jak linkować stronę by nie zostać ukaranym

Wykorzystaj narzędzie Brand24 do monitorowania marki – w jakim celu? W celu identyfikacji stron, na których ktoś zacytował nazwę twojej marki – możesz w ten sposób skontaktować się z właścicielem takiej strony i zapytać go czy jest możliwość zamiany cytatu w aktywny link (wystarczy nawet link nofollow)

5. Sprawdź optymalizację on-page

Optymalizacja Twojej strony jest bardzo ważnym czynnikiem. Najlepsze praktyki, które powinieneś wdrożyć to:

  • Pozwól wyszukiwarce zrozumieć o czym jest twoja strona – osiągniesz to poprzez dodanie danych strukturalnych – w ten sposób będziesz miał pewność, że google zrozumie o czym jest Twoja strona. Po wdrożeniu warto sprawdzić za pomocą narzędzia do sprawdzania danych strukturalnych czy wszystko zostało poprawnie wdrożone.
  • Nadaj optymalne i unikalne tytuły podstron – Tytuły podstron powinny być unikalne na każdej podstronie, nie powinny być zlepkiem słów kluczowych – powinny jak najlepiej odnosić się do tego o czym jest dana podstrona.
  • Stwórz “klikalne” opisy meta – Znacznik meta description nie ma bezpośredniego wpływu przy ustalaniu rankingu, ale bardzo fajnie można nim wpłynąć na klikalność i podnieść CTR a tym samym zwiększyć ruch na stronie. Zastosuj np. encje html do przyciągnięcia uwagi użytkownika, zadbaj o rozszerzony description i i zachęć użytkownika do kliknięcia!

Podumowując

Google chyba definitywnie zamknął drogę spamerskim technikom pozycjonowania stron. Myśląc o poprawieniu pozycji w google trzeba przestawić się na działania długoterminowe I wziąć pod uwagę dłuższą perspektywę czasu. Wszystkie wymienione powyżej metody nie są nowe i odkrywcze – są podstawowymi działaniami, które systematycznie wdrażane na stronie mogą naprawdę pozytywnie wpłynąć na widoczność strony w wyszukiwarce google.

Michał Barełkowski

Właściciel agencji SeoLand, która od 10 lat z sukcesami świadczy usługi związane z SEO i SEM. Pozycjonowanie Stron, Audyty SEO i Kampanie Linków Sponsorowanych.

LinkedIn 

5 responses on “5 sprawdzonych sposobów na poprawienie pozycji w Google

  1. Nikola says:

    Dodatkowo warto sprawdzić czy treść się nie duplikuje też na innych stronach, a nie tylko w obrębie naszej domeny.
    Można też dodać / poprawić nagłówki hx i frazy jakie się w nich znajdują. Prosta czynność, którą każdy wykona bez problemu, a na pewno nie zaszkodzi 🙂

  2. Cenne porady, choć do optymalizacji zalicza się jeszcze wiele innych czynników jak user experience, poprawa szybkości strony czy podkatalogi zamiast subdomen i wiele wiele innych 🙂

  3. Moim zdaniem warto teraz stosować schema. Stosunkowo mało stron to używa a daje przydatne informacje dla przeglądarki.

  4. infomiasto says:

    U siebie odkąd mam wdrożony https nie widzę żadnych zmian pozycji strony na lepsze czy gorsze. Co dziwne jest w zasadzie oglądalność strony taka sama jak bez ssl-a. Ale na pewno część ludzi może mieć do takich stron większe zaufanie.

  5. SS says:

    Artykuł wydaje się być w miarę świeży. Ale nie wspominano do schematach og:, Twitter:. Mówią, że “keywords” są nieistotne – ja mam inne wrażenia. I jeszcze jedno – korzystam z rankingów moz.com. Czy tylko ja mam takie wrażenie, że to lipa?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Seoland - Pozycjonowanie stron