Przechwytywanie domen na potrzeby SEO

W jakim celu przechwytuje się domeny?

Robi się to np. dlatego ponieważ domena posiada atrakcyjną nazwę, która może zostać łatwo zapamiętana przez użytkowników co daje niezwykłą przewagę nad konkurencją, która również stara się zaistnieć w internecie.

Ja chciałbym się skupić na innym aspekcie, a mianowicie na przechwytywaniu domen na potrzeby SEO.

Po co się to robi i jak można przechwycić jakąś interesująca domenę?

Na początku należałoby wyjaśnić co to znaczy “interesująca domena” w tym wypadku.

Jeśli dopiero zaczynamy swój biznes w internecie to kupujemy nową domenę, która jeszcze nigdy nie była zaindeksowana w wyszukiwarce. Nie posiada ona żadnej historii, żadnych linków skierowanych z innych domen, żadnego wskaźnika Page Rank.

W przypadku gdy wchodzimy w posiadanie domeny już kiedyś istniejącej, ale nie przedłużonej możemy mieć nadzieję, że posiada ona jakąś większą wartość ze względu na posiadane backlinki, Page Rank, czy też jakąś liczbę zaindeksowanych podstron. Dodatkowym dużym plusem jest również to, jeśli generuje ona jakiś ruch. Może być on generowany np. wtedy kiedy nazwa danej domeny jest często omyłkowo wpisywana przez użytkowników w polu przeglądarki zamiast nazwy innej firmy.

Po co nam takie domeny?

Jedna z możliwości (najlepsza) jest taka – gdy w przeszłości na przechwyconej domenie był serwis zbliżony tematycznie do serwisu, jaki chcemy docelowo pozycjonować. Wówczas na takiej domenie tworzy się bardzo wartościowe tzw “zaplecze” czyli stronę wsparcia dla strony docelowej. Na taki serwis ściągany jest dobrze stargetowany ruch, a użytkownicy mogą być np przekierowani następnie na docelowy adres, pod którym może znajdować się np. nasz sklep internetowy, który pozycjonujemy. Posiadając domenę tematyczną z dobrą przeszłością (bez filtra nałożonego przez wyszukiwarkę google) można o wiele szybciej podnieść jej pozycje w wynikach wyszukiwania.

Druga z możliwości – przechwycona domena ma dobrą historię, prowadzą do niej linki, posiada PageRank, ale jej tematyka odbiega od strony, którą chcemy pozycjonować. Co wtedy? Wtedy taką witrynę można przeznaczyć na potrzeby np. systemów wymiany linków (jeśli ktoś chce oczywiście korzystać z takiej metody pozycjonowania). Za dodanie strony z historią, PR, dużą ilością backlinków można dostać znacznie więcej punktów niż za zupełnie nową domenę.

Ostatnio znalazłem interesujący przykład, jak ktoś przechwycił domenę, do której inna osoba nieświadomie ciągle linkuje. Szczególnie jest to ciekawe, gdyż osobą tą jest osoba publiczna. Na profilu facebookowym Marcina Mellera znalazłem link do strony, którą chyba niekoniecznie w tej chwili chciałby promować ponieważ została ona w chwili obecnej przerobiona na typową stronę zapleczową pod system wymiany linków.

Poniżej zrzut ekranu w profilu facebookowego Pana Mellera:

Marcin Meller linkuje stronę na potrzeby seo

Jestem przekonany, że jakiś ruch na tej domenie na pewno jest. Czy nie lepiej byłoby zatem zrobić tam wartościowy serwis i zarabiać w inny sposób…?

Kilka porad praktycznych jak można przechwytywać domeny na potrzeby seo:

1
Założyć opcję na domenę, która nas interesuje – w ten sposób mamy pewność, że jeśli obecny właściciel domeny nie opłaci jej i nie przedłuży wówczas przechodzi ona na nas. W ten sposób można “polować” na domenę, która ma interesującą nazwę, powiązaną z naszym biznesem.

2
Skorzystać z takich serwisów jak: www.dropped.pl, www.premium.pl – Są to serwisy z aukcjami domen. Na aukcjach domen znaleźć można wiele ciekawych domen posiadających już historię.

3
Wykorzystać specjalistyczne narzędzie służące do analizy jakości wygasających domen. Za pomocą tego narzędzia można pobrać listę nawet 200 tysięcy domen, które wygasają jednocześnie. Poniżej wideo, na którym można się zapoznać z takim narzędziem:

Podsumowując:

Przechwytywanie domen na potrzeby pozycjonowania stron internetowych ciągle się rozwija, powstają nowe serwisy ułatwiające zakup domen z historią, nowe oprogramowanie. Od nas zależy jak te wszystkie nowe możliwości wykorzystamy. Jedno jest pewne, trzeba obserwować rynek bo nie wiadomo kiedy nadarzy się okazja by wejść w posiadania domeny ciągle linkowanej przez osobę publiczną, często obecną w mediach 😉

 

Michał Barełkowski

Właściciel agencji SeoLand, która od 15 lat z sukcesami świadczy usługi związane z SEO i SEM. Pozycjonowanie Stron, Audyty SEO i Kampanie Linków Sponsorowanych.

LinkedIn 

Seoland - Pozycjonowanie stron