Optymalizacja strony w 7 krokach
Elementem składającym się na cały proces pozycjonowania strony jest jej optymalizacja, która powinna zostać wykonana przed procesem zdobywania odnośników. Coraz czulsze i skomplikowane algorytmy wyszukiwarki Google powodują, że przy pozycjonowaniu strony bez jej optymalizacji pojawiają się w trakcie procesu problemy, które uniemożliwiają osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Dzisiaj chcielibyśmy opisać na jakie elementy zwrócić uwagę przy optymalizacji strony. Elementy te podzielone zostały na 7 kroków. Każdy z nich dotyczy innych elementów związanych z pozycjonowaną stroną.
1.Skoncentruj się na tym by Twoja strona prezentowała unikalną wartość:
- Strona powinna wyglądać na autentyczną nie skupiając się na własnej promocji, powinna nieść ze sobą jakiś wartościowy dla użytkownika przekaz
- Duże znaczenie ma jakość treści jaka jest prezentowana na stronie
- Obowiązkowe są obrazki, teksty oraz coraz popularniejsze różnego rodzaju multimedia (filmy, prezentacje)
- Strona powinna być oceniana przez ponad 80% użytkowników jako wartościowa, użyteczna i w pełni unikalna
- Użytkownicy odwiedzający dobrze zoptymalizowaną stronę nie powinni widzieć przyczyny, dla której mieliby cofać się do wyników wyszukiwania z powodu tego, że na stronie nie znajduje się informacja, której poszukują, lub treść oraz ewentualne multimedia umieszczane na stronie są bardzo niskiej jakości
2.Zadbaj o UX czyli czynniki związane z użytkowaniem strony przez odwiedzających:
- Elementy nawigacyjne oraz treść na stronie powinny być przyjazne dla każdego użytkownika. Użytkownik musi “rozumieć” stronę i mieć możliwość swobodnego poruszania się po niej
- Wygląd strony powinien być ściśle powiązany z marką. Odwiedzający stronę zwracają uwagę na to, czy strona przyciąga ich uwagę pod względem wizualnym
- Najważniejsze treści na stronie powinny być umieszczone w jak najwidoczniejszym dla użytkownika miejscu
- Strona musi ładować się szybko. Nie możemy pozwolić na to by użytkownik czekał na załadowanie się podstrony. Jeżeli czas ładowania głównej treści na stronie będzie powyżej 4 sekund wówczas najprawdopodobniej użytkownicy będą rezygnować z dalszego przeglądania strony.
- Należy minimalizować liczbę zapytań przeglądarki jakie są generowane podczas ładowania pełnej treści na stronie
- Strona musi być tak zaprojektowana by wyglądała identycznie w każdej przeglądarce lub w każdej przeglądarce wyglądała poprawnie. Nie można pozwolić na to, by w którejś z przeglądarek strona wyświetlała się z błędami
3.Optymalizuj słowa kluczowe na stronie. Pamiętaj o umieszczaniu ich w odpowiednich miejscach na stronie.
- Strona musi być odpowiednio dopasowana do intencji użytkownika poszukującego czegoś w wyszukiwarce – odpowiednio skorelowane słowa kluczowe z zapytaniem wpisywanym przez użytkownika w polu wyszukiwania
- Główne słowo kluczowe powinno być umieszczone na początku tytułu strony oraz powinno występować w adresie URL
- Treść na stronie powinna być w taki sposób skonstruowana aby angażowała słowa kluczowe, po których użytkownik może trafić na stronę
- Poprawne będzie formatowanie najważniejszych słów kluczowych poprzez wytłuszczanie, podkreślanie, stosowanie czcionki italic
- Główna fraza powinna występować w nagłówku h1
- Główna fraza powinny występować minimum 2 razy w treści strony
- Również frazy drugiego rzędu należy umieszczać w tytułach, nagłówkach
- Obrazki na stronie powinny być odpowiednio opisane poprzez atrybuty Alt i Title
4.Zadbaj o to by roboty Google miały swobodny dostęp do pozycjonowanej strony i nic nie stało im na przeszkodzie w szybkim indeksowaniu nowych treści.
- w parametrach URL nie mogą znajdować się zmienne. Należy zaimplementować przyjazne adresy URL
- Treść na poszczególnych podstronach nie może być zduplikowana. Należy pamiętać o korzystaniu z canonical
- Najlepiej jeśli strona jest zbudowana w oparciu o HTML. Nie wskazane jest ładowanie witryny poprzez Ajax czy Iframe
- Strona powinna być tak zbudowana by przy użyciu maksymalnie 4 klików dotrzeć do każdej podstrony
- Należy korzystać z przekierowań 301 a nie 302
- Jeśli strona jest chwilowo niedostępna powinien być wyświetlany status błędu 503
- Warto generować źródła RSS dla strony
- Należy pamiętać o tym by w meta tagu robots umożliwić robotom wyszukiwarki swobodne indeksowanie i poruszanie się po stronie. Blokada w tym meta tagu przed indeksowaniem nie jest wskazana.
- Host na którym znajduje się strona nie może blokować dostępu robotów do strony
- Należy pamiętać o limitach znaków w najważniejszych z punktu widzenia robotów indeksujących elementach:
- Title – poniżej 75 znaków
- URL – poniżej 90 znaków
- Meta Description – poniżej 160 znaków
5.Zbuduj stonę pamiętając o możliwości udostępniania jej treści w mediach społecznościowych.
- Adres URL powinien być tak skonstruowany by użytkownik otrzymywał jasny przekaz o czym jest strona
- Strona powinna mieć możliwość bezpośredniego dzielenia się treścią w mediach społecznościowych (odpowiednie buttony)
- Wskazane jest korzystanie z tagów opisujących takich jak Facebook Open Graph
6.Dbaj o Authorship strony, wszystkie meta dane oraz rich snippets
- Warto wprowadzać na stronie powiązania z autorstwem poprzez stosowanie takich znaczników jak rel=”author” czy też rel=”publisher”
- Należy wdrażać znaczniki schema.org na stronie
- Również znaczniki rich snippets są wskazane
- Warto umieszczać zarówno główne jak i te mniej ważne frazy w meta danych description
- Należy pamiętać o tym, że tak naprawdę meta dane description nie pomagają w pozycjonowaniu strony internetowej, ale znacząco mogą wpłynąć na klikalność w wynikach wyszukiwania. Ich zadaniem jest zwiększenie zainteresowania stroną przez użytkowników. Opis musi inspirować, interesować, powodować kliknięcia (również w mediach społecznościowych)
- Nie trzeba korzystać z popularnego kiedyś znacznika meta keywords. Teraz nie jest on potrzebny by strona była dobrze zoptymalizowana i nie ma to wpływu na pozycjonowanie
- Znaczniki hreflang są wskazane
7.Zbuduj stronę w taki sposób by była ona przyjazna dla wszystkich dostępnych urządzeń. Pamiętaj by użytkownicy korzystający z internetu w smartfonach, tabletach, laptopach nie mieli problemu z dostępnością i przejrzystością witryny.
- Strona powinna wyświetlać się poprawnie we wszystkich przeglądarkach
- Strona musi dobrze wyglądać bez względu na to na jakiej wielkości ekranie jest przeglądana
- Adres URL muszą być skonstruowane tak samo na wszystkich urządzeniach
Powyższe elementy są najprostszym sposobem na to, by w dosłownie 7 krokach wykonać solidną optymalizację strony. Później nie pozostaje nic innego jak skupienie się na innym elemencie pozycjonowania, jakim jest link building.
Właściciel agencji SeoLand, która od 15 lat z sukcesami świadczy usługi związane z SEO i SEM. Pozycjonowanie Stron, Audyty SEO i Kampanie Linków Sponsorowanych.