7 04 2017
Kategoria:
Blog

Jakim anchorem linkować stronę?

Pozycjonujesz samemu swoją stronę i nie uzyskujesz odpowiednich efektów? Zdobywasz link za linkiem a Twoja strona nie przesuwa się w wynikach wyszukiwania albo jeszcze gorzej, traci swoje pozycje w wynikach?

Jest wiele możliwych scenariuszy, które mogą być tego powodem. W większości wypadków nie zależy to od jakości linków jakie zdobywasz, ani od Twojej strony, ale od tego jakim anchorem linkujesz swoją stronę. Jest to jeden z najważnieszych czynników jaki należy rozpatrzyć w kampanii link buildingowej.

Podstawy związane z linkowaniem i anchorami

Co to jest anchor text? Najprościej to ujmując jest to widoczny tekst na stronie internetowej, który jest klikalny i który po kliknięcu przenosi nas do innej strony internetowej lub do innej podstrony w obrębie tej samej witryny.

Występują różne rodzaje anchor textów.

Exact Match Anchor Text (Dopasowanie ścisłe) – jest to najmocniejszy rodzaj linka, ale jego używanie jest związane z ogromną odpowiedzialnością. W takim linku najczęściej używamy fraz, na które chcemy by strona była wysoko w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcemy by klienci w łatwy sposób znajdowali nas w wynikach wyszukiwania pod frazą „najlepsze psie budy” to właśnie linków z takim anchor textem będziemy używać – będzie to anchor w dopasowaniu ścisłym

Partial Match (Dopasowanie częściowe) – Jak sama nazwa wskazuje, w linkach z takim anchor textem zawarta będzie część frazy, na którą chcemy by strona rankowała wysoko w wynikach wyszukiwania. W odniesieniu do przykładu powyżej, linkiem z anchorem częściowo dopasowanym będą np. linki w stylu „psie budy”, „psia buda”, „duże psie budy”.

Phrase Match(Dopasowanie do wyrażenia) – Wiele osób myli ten typ anchor textu w linkach z poprzednim typem. Na przykładach znowu w odniesieniu do wcześniejszych, tego typu linkami mogą być: „najlepsze psie budy dla szczeniaków”, „najlepsze psie budy dla dużych psów” itp.

Brand – Jak sama nazwa wskazuje ten typ linków zawiera w anchor textach nazwę brandu. Jeśli adresem strony jest doghowhow.pl wówczas linkiem brandowym będzie np. link z anchorem „Dog How How”, „doghowhow.pl”

Generic – linki generyczne to linki która w swoich anchor textach posiadają takie sformułowania jak np. „zobacz”,”kliknij tutaj”,”sprawdź” itp.

Adres URL – w takich linkach używamy adresu url jako anchor text czyli np linkiem tego typu będzie: doghowhow.pl/testy-psich-bud/, czy doghowhow.pl/duże-malowane-budy/

Obrazki– Możemy też używać obrazków jako linków, stanowią one doskonałe źródło dywersyfikacji jeśli chodzi o pozyskane linki

Autor – Używanie swojego imienia to jeszcze jeden rodzaj linka. Wówczas jako anchor text podajemy po prostu swoje imię

Są to najważniejsze przykłady i rodzaje wykorzystywanych anchor textów w linkach prowadzących do strony. W każdej kampanii link buildingowej powinien być użyty każdy rodzaj linka.

Teraz przejdźmy do części, która będzie poświęcona temu jak takie linki mogą wpływać na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Jak działa linkowanie strony?

linki

Najprościej to ujmując linki wskazują wyszukiwarce to jaki jest temat danej strony. W przeszłości można było bardziej manipulować linkami zdobytymi do strony (chociaż jak pokazuje nasz ostatni wpis o linkach nietematycznych nadal jest to możliwe), wszystko jest jednak teraz bardziej skomplikowane.

Głównie chodzi tutaj o dywersyfikację anchor textu zawartego w odnośnikach kierowanych do naszej strony. Pozycjonowanie kiedyś polegało na zdobywaniu jak największej liczby linków z określonym anchorem w dopasowaniu ścisłym i to doskonale działało. Obecnie takie techniki nie sprawdzają się i mogą doprowadzić do spadku pozycji. Algorytm wyszukiwarki bardzo się zmienił na przestrzeni lat i przeszedł na zupełnie inny poziom, obecny algorytm nie jest już tak podatny na manipulacje jak kiedyś. Wszystko zapoczątkował Pingwin pojawiając się po raz pierwszy w 2012 roku, ta zmiana w algorytmie doprowadziła do tego, że wiele stron straciło swoje dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, a pozbycie się kary nałożonej na stronę przez pingwina nie było takie łatwe. Alogrytm zaczął bardziej szczegółowo analizować anchor text w linkach prowadzących do strony.

Było to bardzo logiczne posunięcie, bo logiczne jest to, że np. strona oferująca budy dla psów nie może posiadać tylko linków z anchorem „najlepsze budy dla psów” bo jest to nienaturalne i użytkownicy nie linkują TYLKO w taki sposób do strony, którą uważają za wartościową.

Obecnie pod żadnym pozorem nie powinniśmy linkować do strony tylko i wyłącznie za pomocą anchorów ze ściśle dopasowanym tekstem na frazy, które są dla nas najważniejsze. Konieczna jest dywersyfikacja, tylko w taki sposób strona nie zostanie ukarana za linki prowadzące do niej – a za to właśnie może ukazać nas Pingwin.

Jak linkować by nie zostać ukaranym?

Przechodząc do sedna artykułu zaprezentuję kilka strategii zdobywania linków i pokażę jakim anchorem linkować by nie zostać ukaranym przez google i uniknąć Pingwina (kary za linki).

Zdobywanie linków z częściowo dopasowanym anchorem

Jest to metoda linkowania, która sprawdza się doskonale. Na początku wyjaśniłem czym jest link z anchorem dopasowanym częściowo, teraz przejdźmy do implementacji tej strategii i wdrożeniu tego w kampanii SEO.

Skąd wziąć pomysły na temat linków w dopasowaniu częściowym? Jakich najlepiej użyć tekstów w tego typie linków? Tu z pomocą może nam przyjść narzędzie Ahrefs.com.

Narzędzie to posiada możliwość sugerowania nam dodatkowych słów kluczowych na podstawie wpisanego przez nas słowa. Wpisujemy w tym narzędziu naszą frazę główną „najlepsze psie budy” i na jej podstawie otrzymujemy listing fraz, które możemy użyć w naszych linkach np.

  • Duże psie budy
  • Psie budy
  • Psia buda
  • Budy dla zwierząt

W ten sposób mamy ciekawy listing fraz jakie możemy użyć, które zawierają słowa kluczowe zawarte w naszej głównej frazie, którą chcemy pozycjonować. Czy powinniśmy zaczynać linkowanie strony takimi frazami? Zdecydowanie nie. W tym wypadku koniecznie zaczynamy najpierw zdobywać:

  • Linki brandowe
  • Linki generyczne
  • Czyste adresy url

To pozwoli nam zwiększyć naturalność linków i nie będzie się rzucało w oczy jako „sztuczne linkowanie”. Jest to bardzo ważne w przypadku nowych domen, które potrzebują czasu na zdobycie zaufania w oczach google, dlatego tak ważne są tego typu linki na samym początku kampanii link buildingowej. Takim linkom można nadać nieco większej mocy przez zastosowanie małego triku, polegającego na użyciu w pobliżu tych linków słów kluczowych związanych z naszą główną frazą lub frazami użytymi w linkach z dopasowaniem częściowym.

Linkowanie na Brand jako kolejna strategia

W tej strategii należy skupić się na zdobywaniu linków brandowych. Tego typu linki powinny stawić jakieś 70-80 procent całości zdobytych linków.

Załóżmy, że zdobywamy 10 linków do konkretnej podstrony, w takim wypadku nawet 8 linków powinno zawierać brand jako anchor text. Google bardzo lubi brandowe linki, lubi też duże brandy, dlatego tak często są one widoczne na czołowych pozycjach w wielu branżach. Jest to bardzo bezpieczne podejście do linkowania, chyba że adres strony to EMD czyli Exact Match Domain (przykład takiej domeny do budy-dla-psa.pl).

Wystarczy zrobić analizę dla jakiejkolwiek dużej marki, która występuje wysoko w wynikach wyszukiwania w konkretnej branży, zaobserwować wtedy można jak wiele linków do niej prowadzących posiada w swojej nazwie brand.

Zdobywanie linków generycznych

W tej strategii skupiamy się na pozyskiwaniu linków generycznych. Tak samo jak strategia linkowania brandem jest to jedna z najbezpieczniejszych metod pozyskiwania linków, tak samo przy analizie dużych marek widać, że kolejną grupą najczęściej występujących w ich profilu linków są linki generyczne.

Google jest na tyle sprytne, że jest w stanie rozpoznać kontekst w jakim link został użyty. Jeśli link generyczny jest umiejscowiony w tematycznie powiązanym ze stroną artykule wówczas google jest w stanie rozpoznać w jakim kontekście ten link został użyty – nie trzeba w nim używać anchora w dopasowaniu ścisłym czy nawet częściowym.

Strategia linkowania poprzez adres url

Jak nietrudno zgadnąć w tej strategii linkujemy umieszczając w anchorze adres url strony. Tak jak w poprzedniej strategii tak i tutaj, jeśli link z adresem url umieszczony jest na powiązanej tematycznie stronie w artykule powiązanym tematycznie z linkowaną stroną wówczas google będzie również znało kontekst i bez problemów można z takich linków korzystać.

Na zakończenia najważniejsza część tego artykułu. Mianowicie chodzi o to, że wiele jest mitów na temat tego,  że każdy link poza linkiem z anchorem w dopasowaniu ścisłym nie przenosi mocy, nie pozycjonuje lub jest po prostu słabszy. A co gdyby tak „dopalić” takie linki?

Magiczna sztuka współwystępowania

Podkreślmy jeszcze raz coś co już wielokrotnie było wspominane w tym artykule:

Google jest sprytne…znacznie sprytniejsze niż jeszcze kilka lat temu, a algorytmy są znacznie bardziej zaawansowane. W ten sposób wyszukiwarka nie ma problemów z rozpoznaniem kontekstu w jakim został użyty link.

Najlepszym sposobem na dopalenie linków brandowych, generycznych i takich które zawierają czyste adresy URL jest umieszczanie takich linków w powiązanym tematycznie artykule. Jest to metoda nie tylko bezpieczna, ale i skuteczna. Jest to o wiele skuteczniejszy sposób linkowania za pomocą tak umiejscowionych linków niż używanie ich w kompletnie nie powiązanych tematycznie artykułach.

Najlepszym sposobem aby anchor text przekazywał więcej „tematycznej” mocy jest uwzględnienie w pobliżu takiego linka (najbliżej jak to możliwe) głównej frazy, na którą strona ma być pozycjonowana i na którą ten konkretny link ma stronę pozycjonować.

Przykłady:

  • Link brandowy: „…jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat najlepszych psich bud odwiedź Dog How How.
  • Link generyczny: „…chcesz się dowiedzieć jakie są najlepsze budy dla psów? Zapraszamy tutaj
  • Link z adresem URL: „…Na tej stronie możesz zobaczyć wiele recenzji najlepszych bud dla psów: http://www.doghowhow.pl

Oczywiście linki powinny być umieszczone w otoczeniu większej ilości tekstu a nie tylko dwóch-trzech linijek. Jest to jednak przykład w jaki sposób linki generyczne, brandowe, url powinny być umieszczane w artykułach by przekazywały większą moc.

Podsumowując

Należy spojrzeć trochę szerzej niż anchor text z dopasowaniem ścisłym. To nieprawda, że aby pozycje strony były lepsze trzeba używać jak najwięcej takiego typu linków. Można również wiele zdziałać korzystając z innych anchorów w linkach.

Linkowanie powinno odbywać się w sposób naturalny, jak najbardziej to możliwe. Pozycjonowanie Strony internetowej zawsze związane jest z pewnym ryzykiem ponieważ jest to sztuczne manipulowanie wynikami wyszukiwania, trzeba być tego świadomym.

My jako Agencja SEO wdrażamy strategie, które mają być jak najbezpieczniejsze, ale również jak najskuteczniejsze. Przy planowaniu działań ważna jest dywersyfikacja. Nie można też jednak powiedzieć, że obowiązuje ścisły procentowy rozkład anchor textów, którego w każdej branży powinno się trzymać. Na podstawie analizy różnych branż i linków jakie prowadzą do stron można zauważyć duże rozbieżności i różne rozkłady anchor textów wśród stron z pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania. Czy w takim razie sposób działania algorytmu google uzależniony jest od danej branży?

Michał Barełkowski

Z branżą SEO związany od 2008 roku. Przeszło 9 lat doświadczenia w marketingu w wyszukiwarkach. Właściciel agencji SeoLand, która od 8 lat z sukcesami świadczy usługi związane z SEO i SEM. Pozycjonowanie Stron, Audyty SEO i Kampanie Linków Sponsorowanych.

Google+ 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *